Jak w ostatnich latach zmienił się rynek dostawców elektrotechniki dla przemysłu?

Początkowo firmy przemysłowe nie do końca zwracały uwagę na kompetencje, wiedzę techniczną, wartość magazynów czy poziomy cen, które oferowali im kontrahenci. Taki stan rzeczy trwał kilkanaście lat. Nierzadko posiadały one kilkuset aktywnych dostawców, rozbudowane działy logistyki, księgowości oraz wielomilionowe magazyny.
Dziś, w czasach optymalizacji zysków i procesów produkcyjnych w przemyśle preferowani są dostawcy z szerokimi kompetencjami i portfelem usług. Poszukiwani są partnerzy, którzy są w stanie sprostać coraz większym wymaganiom oraz mający jak największą wartość dodaną dla uczestników tego rynku.
Na podstawie obserwacji rynku przemysłowego mogę powiedzieć, że najlepszymi partnerami do współpracy są dostawcy oferujący szeroka gamę asortymentu w podziale na różnych producentów, posiadający dedykowane narzędzia – Omnichannel, najnowsze technologie wsparcia sprzedaży i logistyki oraz działy specjalistów dedykowanych do bezpośredniej obsługi sektora przemysłowego.

Jak w ostatnich latach rozwijał się rynek odbiorców oferty w zakresie elektrotechniki dla sektorów przemysłowych? Które z branż przemysłowych są dla Państwa najważniejszą grupą klientów?

Naszych klientów z sektora przemysłowego możemy podzielić na kilka grup: zakłady przemysłowe, producenci maszyn i urządzeń oraz firmy integratorskie, które świadczą usługi outsourcingu dla dwóch poprzednich. Jeśli chodzi o poszczególne branże przemysłowe, do naszych najważniejszych klientów należą przedsiębiorstwa przemysłu elektromaszynowego (produkcja i remonty maszyn dla wszystkich sektorów przemysłu), lekkiego (producenci artykułów spożywczych), chemicznego (farmaceutyka, nawozy sztuczne), mineralnego (produkcja szkła i materiałów budowlanych) oraz paliwowo-energetycznego.

Producenci maszyn i urządzeń to najciekawsza, ale i najbardziej wymagająca gałąź przemysłu, potrzebująca do współpracy partnera z szeroką gamą asortymentu oraz profesjonalną kadrą. Asortyment produktów jest podobny, jak w przypadku zakładów produkcyjnych. Wszyscy klienci z sektora przemysłowego zaopatrują się w zabezpieczenia przeciążeniowe i termiczne, napędy, softstartery, sterowniki, przewody sterownicze, elementy sygnalizacyjne, rozdzielnice automatyki, pneumatykę, łożyska, oleje i środki smarne itd. Jednak w przypadku producentów maszyn i urządzeń występuje wiele produktów specjalistycznych, dedykowanych pod konkretne rozwiązania techniczne, bez możliwości zastosowania substytutu. Rynek wyraźnie zmierza w kierunku takiej specjalizacji.

Kaczmarek Electric dla klientów z sektora przemysłu oferuje nie tylko same produkty, ale też wiele usług dodatkowych. Proponujemy diagnostykę i naprawę napędów/przemienników częstotliwości i softstarterów; badania jakości olejów parków maszynowych w fabrykach. Oferujemy także dobór i dostawy urządzeń chłodzenia, klimatyzacji i wentylacji rozdzielnic automatyki; czyszczenie i konserwację linii technologicznych bądź urządzeń oraz badanie jakości wody technicznej.

Wiadomo, że obecnie klient nie lubi długo czekać na zamówienia i szuka towarów dostępnych od ręki. Jak radzicie Państwo sobie z logistyką, by sprostać temu zadaniu?

Oczekiwania logistyczne klientów stają się coraz wyższe. Patrzymy na tą kwestie nie tylko przez pryzmat bieżących dostaw na potrzeby UR czy produkcji, ale także na bazie wieloletniego doświadczenia. Tworzymy dla sektora przemysłowego dedykowane portfolio produktowe, zabezpieczając tym samym w dużym stopniu ich potrzeby. W 2018 roku rozbudowaliśmy nasze Centrum Logistyczne, działające 7 dni w tygodniu 24h, powiększając powierzchnię magazynową do prawie 12 000 m2. Posiadamy magazyny depozytowe w lokalizacjach klientów, które zawierają „strategiczne” z ich punktu widzenia grupy produktów. Bardzo ważnym elementem dostępności towaru tzw. ” pierwszej potrzeby” są nasze oddziały zlokalizowanie w najbardziej uprzemysłowionych regionach kraju, a mamy ich już ponad 100. Oddziały posiadają własny transport, a większość z nich także podręczne magazyny.

Jak na sytuację w branży wpływa postęp technologiczny i pojawianie się nowych produktów? Czy klienci ich oczekują, czy dopiero musi upłynąć sporo czasu zanim się do nich przekonają?

Innowacyjność i nadążanie za postępem technologicznym są bardzo istotne dla rozwoju przedsiębiorstwa. Nie jest to jednak łatwe. Barierę stanowi przede wszystkim brak wiedzy. To on wpływa na brak przekonania do nowych produktów. Jest to problem, który dotyczy przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw. My też, jako pośrednik między producentem i odbiorcą z branży przemysłowej, musimy stale podnosić swoje kwalifikacje, poznawać nowe produkty i trzymać rękę na pulsie technologicznego rozwoju.

W ubiegłym roku w Kaczmarek Electric powstał nowy projekt, w ramach którego został utworzony Segment Przemysłowy. Prowadzi go kadra wykwalifikowanych specjalistów, znająca potrzeby klienta i asortyment wykorzystywany w każdej grupie segmentu. Nadrzędnym celem tej jednostki jest wspieranie oddziałów spółki posiadających kompetencje i przygotowanie do pracy z klientem przemysłowym oraz podnoszenie wartości świadczonych usług poprzez szkolenia kierunkowe i doradztwo. Dzięki temu możemy być wartościowym doradcą, ułatwiać naszym klientom dostęp do wiedzy o nowych technologiach i produktach.