W tym celu władze miasta Wolfsburga, Volkswagen oraz Siemens utworzyły specjalny obszar testowy na głównej ulicy miasta, gdzie dziesięć sygnalizatorów świetlnych wyposażono w urządzenie do transmisji cykli świetlnych do pojazdów znajdujących się w pobliżu za pośrednictwem technologii WLANp (ITS-G5).

W przyszłości pojazdy wyposażone w system łączności z otoczeniem typu Car2X będą w stanie przetworzyć te informacje i poinformować kierowcę o tym, że – na przykład – zielone światło jest lub za moment będzie włączone na wszystkich sygnalizatorach wzdłuż jego kierunku jazdy. Dzięki takiej informacji kierowcy będą mogli uniknąć niepotrzebnego hamowania lub przyspieszania. Na kolejnym etapie rozwoju technologicznego samochody będą w stanie realizować tego typu funkcje już bez udziału kierowcy.

Funkcja „przewidywania” przez samochody kolejnych cykli świetlnych zwiększa przepustowość ulic w obszarach zabudowanych i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Dwa skrzyżowania w Wolfsburgu zostały wyposażone w nowoczesne czujniki do wykrywania pieszych i rowerzystów.

Skrzyżowania wyposażone w technologię czujników radarowych pozwolą znacznie zwiększyć dokładność wykrywania pieszych i rowerzystów. Informacja o ich obecności w pobliżu samochodów jest szczególnie cenna na rozbudowanych skrzyżowaniach i w tzw. czarnych punktach, gdzie często dochodzi do wypadków z udziałem tych uczestników ruchu – mówi Manfred Fuhg, szef działu Siemens Mobility Germany.

Samochody wyposażone w łączność z otoczeniem typu Car2X za pomocą technologii WLANp Volkswagen wprowadzi do swojej oferty już w przyszłym roku. Aby dane z infrastruktury drogowej były jak najpełniejsze, zostaną uzupełnione o dodatkowe komunikaty, które pozwolą na stworzenie rozbudowanego systemu bezpieczeństwa na drogach. Dzięki temu samochody będą w stanie skutecznie zapobiegać wypadkom w sytuacjach, w których teraz kierowca lub pojazd nie dostrzegają innych użytkowników dróg za pomocą własnych zmysłów lub czujników, albo zauważają ich dopiero w ostatniej chwili. W ten sposób lepiej chronieni będą w szczególności piesi i rowerzyści, którzy często są ofiarami wypadków.

Aby jednak tego typu rozbudowany system bezpieczeństwa na drogach był skuteczny, nie tylko infrastruktura drogowa, ale wszyscy użytkownicy dróg powinni porozumiewać się tym samym językiem. Dlatego też Volkswagen i Siemens wspierają Unię Europejską w jak najszybszym ustanowieniu wiążących ram systemu łączności samochodów z otoczeniem.

Źródło: Volkswagen